top of page
  • Foto van schrijverArianne

NTI Praktijkopdracht 7: Meubelplan maken

Bijgewerkt op: 18 sep. 2020


Praktijkopdracht 7

Man oh man, het meubelplan... Het heeft me aardig wat kopzorgen gegeven, maar het is achter de rug. I'll tell you all about it.


Tutorial & Hoofdstuk 8

Voorafgaand aan deze praktijkopdracht krijg je een tutorial via de online leeromgeving van NTI. Daarna lees je in hoofdstuk 8 waar je rekening mee moet houden bij het maken van een meubelplan, zoals positionering, blikvangers, zichtlijnen en functionaliteit.


Meubelplan in 6 stappen

De tutorial biedt je een stappenplan waar ik, na het lezen van hoofdstuk 8 en het maken van deze praktijkopdracht, niet helemaal achter sta. Ik geef daarom graag mijn eigen suggestie voor de te volgen stappen bij het maken van een meubelplan.

In dit stappenplan is het meubelplan onderdeel van een totaalplan, waarbij je met een lege ruimte begint en er een apart plan is voor kleuren, materialen, verlichting en styling.

  1. Bepaal de doelgroep, gebruiksintensiviteit en functie van de ruimte.

  2. Schets in een basisplattegrond de indeling die je voor ogen hebt. Je kunt uiteraard verschillende opties bedenken.

  3. Zoek meubels die passen bij de ruimte en je schetsindeling. Let hierbij op de afmetingen, het visuele gewicht, de functie, duurzaamheid, de uitstraling & stijl en kleur & materiaal.*

  4. Teken op basis van de gekozen meubels een meubelplattegrond op schaal.

  5. Evalueer. Zijn alle zichtlijnen prettig en de looproutes praktisch en ruim genoeg?

  6. Schaaf eventueel bij en maak je meubelplan definitief.

*Zoals NTI het brengt, maak je op basis van je meubelplan het kleuren- en materialenplan. Naar mijn idee zou je dit echter tussen stap 2 en 3 moeten doen. Er zit immers een grens aan de mogelijkheden m.b.t. kleur en materiaal van een meubel. Hier wil je dus tijdens stap 3 al rekening mee kunnen houden.


Tip: Voor deze praktijkopdracht geldt dat dit meubelplan geen onderdeel is van een totaalplan. Je hebt te maken met een gegeven aantal meubels en maten. In de realiteit zal dit ook regelmatig het geval zijn. Mensen gaan bijvoorbeeld verhuizen of verbouwen, maar willen wel hun meubels hergebruiken. Wat ik dan een fijne tip vind, is om de meubels op schaal uit te knippen, zodat je ermee kunt schuiven over je basisplattegrond. Op deze manier kun je gemakkelijk verschillende opstellingen uitproberen. Zie hieronder.



Praktijkopdracht 7: Maak een meubelplan voor de bibliotheekkamer

Ik vroeg voor de zekerheid aan m'n docent of ik er geen toelichting bij hoefde te geven en of ik de meubels moest inkleuren. Dit hoefde niet, maar mocht wel. Ik koos er voor om het puur bij de opdracht te houden en stuurde onderstaand plan in.

Struggles

Een paar dingen aan deze opdracht vond ik, positief gelabeld, een uitdaging.

Ten eerste dacht ik toen ik de maten van de vleugel in de opdracht las: Bestaan er vleugels die zo ondiep zijn of (een kwartslag gedraaid) zo weinig toetsen hebben? Ik besloot te googelen en vond een elektrische variant die ik wel enigszins kon matchen met de ondiepheid. Ik vergat alleen de breedte op te meten en had dus niet door dat, ondanks dat 1.17m een tikkie te smal is voor het gebruikelijke aantal toetsen, 2.03m toch wel héúl erg breed is. Lekker Arianne. Zit jij niet wekelijks achter je eigen piano zangles te geven? Beetje gênant...

Ten tweede waren alle meubels gevoelsmatig iets te groot om in deze ruimte lekker te positioneren. Ik zat dus enorm te puzzelen met genoeg bewegingsruimte. En ten derde. Waarom draait die rechter deur in hemelsnaam op deze manier open?! Dat is toch niet logisch en praktisch? Maar goed. Dat is de opdracht. Succes ermee.


Open haard

Van deze bibliotheekkamer werd in het vorige hoofdstuk gezegd dat de middelste rechthoek aan de linker wand de schouw is. Ik las in hoofdstuk 8 dat de open haard in principe altijd als focal point moet worden behandeld en dat je daar dus je zithoek omheen plaatst. Zo geleerd zo gedaan. Beetje jammer alleen dat ik op het laatste moment de stoel toch iets te ver omhoog tekende en zo de zichtlijn blokkeer... Punt 5 niet goed genoeg uitgevoerd.

Feedback & Beoordeling

In de brievenbus vond ik een weekje later mijn feedback, omdat ik deze opdracht ook per post had ingeleverd. Zo kon m'n docent de schaal beter controleren. Ze vond dat ik het plan mooi had uitgewerkt, de indeling in balans was en ik goed rekening had gehouden met de menselijke maat. Daarnaast was alles goed op schaal en duidelijk te lezen. Zoals hierboven al aangekondigd had ik alleen de vleugel verkeerd getekend, waardoor er natuurlijk meer ruimte ontstaat. Ook de stoel voor de open haard was een kritiekpunt en de theetafel stond iets te dicht op de boekenkast. Alles bij elkaar was mijn plan goed voor een 7. Nog wat meer oefenen dus, ja hoor, daar is de streber weer. En vooral ook praktijkervaring opdoen, denk ik. Zin in!


Verbeterd plan

Omdat in praktijkopdracht 9 en 10 opnieuw met dit meubelplan gewerkt zal worden, zei m'n docente dat ik wel even opnieuw moest gaan schuiven voor een verbeterde indeling. Na nog wat gevloek heb ik uiteindelijk dit plan gemaakt, waar ze haar akkoord voor heeft gegeven.


Voor opdracht 9 moet ik bij deze kamer een lichtplan maken en voor opdracht 10 een moodboard. Gaat het toch wat meer op een totaalplan lijken! Volgende week echter eerst opdracht 8: Interieurs analyseren. Tot dan?


X Arianne


 

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page