• Arianne

NTI Opleiding Interieurstylist | Praktijkdagen & Review

Bijgewerkt op: sep 11


Het officiële bewijs dat ik de opleiding heb afgerond :)

Eindelijk! Het was even wachten, maar het is zo ver: mijn certificaat is binnen! Daarmee heb ik de opleiding afgerond en dus is het hoog tijd voor de laatste blog.


Even geduld a.u.b.

Nadat ik in november 2020 alle opdrachten had afgerond, restte enkel nog het volgen van de twee praktijkdagen. Vanwege de lockdown werden die echter uitgesteld en moest ik wachten tot juni 2021. Als ik had gewild, had ik het certificaat al wel kunnen aanvragen - dat mag zodra je 80% van de huiswerkopdrachten hebt afgerond - maar dat voelde toch een beetje als de verkeerde volgorde.


Omdat geduld niet per se mijn sterkste kant is, besloot ik alvast mijn website om te bouwen en met mijn eerste echte klanten aan de slag te gaan. Ik had reeds ervaring opgedaan met verschillende proefkonijnen en bedacht me dat "al doende leert men" hier ook wel van toepassing zou zijn. Bovendien mailde mijn docent na de laatste opdracht dat ik er klaar voor was, dus hup! Gas op die lolly.


Hoe heurt 't eigenlijk?

Ik waagde dus een redelijke sprong in het diepe en kwam gelukkig veilig bovendrijven, maar echt vaste grond onder de voeten was er nog niet. De opleiding had me tot nu toe alles geleerd over de verschillende onderdelen van een totaalplan, maar over bedrijfsvoering en het omgaan met klanten werd eigenlijk niet echt gesproken. Wat is het beste stappenplan, wat moet ik allemaal uitvragen bij de klant, hoeveel tijd hoort iets te kosten, wat zijn redelijke tarieven, hoe presenteer ik mijn plannen, kort om: hoe heurt 't?! Ik hoopte dat de praktijkdagen me van antwoorden zouden voorzien.


Praktijkdag 1: Interieuradvisering

"Interieuradvisering" was de titel van de eerste dag, die we gelukkig weer fysiek konden bijwonen in Leiden. Het was super leuk om medestudenten te ontmoeten en hun verhalen te horen. We vormden een gemêleerd gezelschap: sommigen werkten al in het vak of waren van plan een eigen bedrijf op te zetten, anderen deden het puur voor de lol. We hadden leeftijden tussen de 20 en de 60 en kwamen uit diverse culturen. Onze verschillen zorgden voor interessante gesprekken over uiteenlopende visies en ervaringen.

Ook de docente, Ingrid, die ik alleen per mail had gesproken, kreeg nu eindelijk een gezicht en stem. Ze liet gedurende de dag iedereen graag aan het woord om er niet te veel een lezing van te maken. Zo werd het een inspirerende uitwisseling van informatie.

  • We begonnen met een kennismakingsronde, waar ze veel tijd aan besteedde. Omdat nog lang niet iedereen alle praktijkopdrachten al had gedaan, behandelde ze hierin ook vragen over de opleiding zelf.

  • Na de kennismaking was het tijd voor het informatieve gedeelte, waarin ze het over het vak Interieurstylist had. Een groot deel van de vragen die ik hierboven heb genoemd werd behandeld en tot mijn verbazing moest ik concluderen dat ik niet echt iets nieuws hoorde. Intuïtief had ik tijdens mijn half jaar ervaring opdoen de dingen blijkbaar al goed aangepakt. Ik had stiekem gehoopt op een paar enorme eyeopeners, maar aan de andere kant was het ook wel weer een geruststelling, want blijkbaar kan ik mijn intuïtie vertrouwen.

  • Tot slot kregen we de opdracht om in groepjes een aantal examens (gebundelde totaalplannen) van oud-studenten door te bladeren en te beoordelen. Het was leerzaam om op die manier naar andermans werk te kijken en voor jezelf te concluderen wat goed of juist minder goed werkt.

Het was een leuke dag, al merkte ik wel bij mezelf dat ik op iets meer actie en nieuwe inzichten had gehoopt. Maar goed, dat zou dan de volgende keer komen. Naderhand stuurde Ingrid per mail een hand-out van alle info, zodat je alles nog 's terug kon lezen.


Praktijkdag 2: Presentatie en communicatietechnieken

Een maand later volgde de tweede dag. De samenstelling van de groep was dit keer anders; een paar meiden kende ik van de eerste dag, aangevuld met andere interieurstylisten en studenten binnenhuisarchitectuur. Na een dit keer wat kortere kennismaking ging Ingrid opnieuw in op het interieurontwerp proces. Als voorbeeld voor een mogelijk eindresultaat gebruikte ze een eindexamen van een oud-student. Voor degenen die het diploma wilden halen, vertelde ze hoe het examen in zijn werk gaat.

Ze weidde vervolgens uit over tekenmaterialen en het tekenen van een ingekleurde meubelplattegrond. Voor de studenten binnenhuisarchitectuur en ook voor sommige interieurstylisten was dit heel interessant, omdat zij veel met de hand tekenden. Ikzelf haakte hier een beetje af. Met de hand tekenen heeft natuurlijk iets ambachtelijks, maar ik vind het inefficiënt en heb er dan ook geen geduld voor. Ik ben zeer gelukkig met Floorplanner en misschien, mocht ik later bedrijfsklussen willen gaan doen, zal ik me eens verdiepen in SketchUp.


Vervolgens was het tijd voor de hoofdactiviteit: verdeeld in drie groepjes van drie zouden we de woonkamer van een blijf-van-mijn-lijfhuis gaan inrichten en daarna aan elkaar presenteren. Ingrid briefte ons over alle eisen en liet ons ter voorbereiding allemaal met de hand een lege basisplattegrond van de ruimte tekenen.

Daarna zorgde ze ervoor dat ieder groepje tenminste 1 binnenhuisarchitect had, zodat het een interdisciplinaire samenwerking werd. Leuk! Samen met mijn partners in crime ging ik aan de slag. Eerst de essentie bepalen: waar draait het om, wat zijn de kernwoorden en hoe brengen we dit in praktijk? Vervolgens maakten we een schets indeling en kozen we het kleurenpalet. Dit was heel tof, omdat we samen tot creatieve ideeën kwamen, die ik in mijn eentje niet had verzonnen.

Onze binnenhuisarchitect boog zich daarna over de definitieve plattegrond en ik ging samen met de andere stylist plaatjes zoeken die goed weergaven hoe we de vormgeving in gedachten hadden. De laatste paar minuten creëerden we een moodboard op tafel:


Ons tafelmoodboard

Toen de tijd om was kreeg iedere groep de beurt om haar plan te presenteren. De rest mocht vragen stellen en kritische opmerkingen maken. Dit was heel leuk en verrassend, want het waren drie totaal verschillende plannen. De sfeer was heel positief en bemoedigend, wat logisch was, want als medestudent wil je natuurlijk niet de betweter uithangen, maar Ingrid had van mij wel wat kritischer mogen zijn.

Ik mocht voor ons groepje het woord voeren en was blij dat ik dat eens kon oefenen. Het ging goed, maar ik miste wel wat concrete handvatten over hoe je een plan gestructureerd presenteert. Is er bijvoorbeeld een ideale volgorde? Een paar hints kregen we wel, maar wat actievere begeleiding of een voorbeeldpresentatie door Ingrid was fijn geweest.


Hieronder de twee moodboards van de andere groepjes:


Alles bij elkaar ging ik na deze tweede praktijkdag met een heel enthousiast gevoel naar huis. Het was echt leuk om samen met anderen iets te creëren en alle bevestiging had me zelfvertrouwen gegeven. Ook nu weer stuurde Ingrid per mail een hand-out met alle info.


Certificaat vs. Diploma

Zo! Alles afgerond, dus tijd om het certificaat aan te vragen. Er gingen nog een paar weken overheen voordat ik het binnen had, maar dat maakte natuurlijk niet uit. Ik had het immers niet nodig om aan het werk te kunnen. Ik had er zelfs voor kunnen kiezen om het helemaal niet aan te vragen en €35,- te besparen, maar ik vond het zelf toch wel leuk om het op deze manier officieel te maken.

Sommige mensen kiezen er dus voor om bij het EHCB examen te doen en een erkend diploma te halen. Op de praktijkdagen heeft Ingrid toegelicht wat je in overweging moet nemen om voor jezelf de juiste keuze te maken:

  • In de praktijk wordt er zelden tot nooit naar je diploma gevraagd. Een goed portfolio is veel belangrijker.

  • Examen doen is vooral een mooie uitdaging voor jezelf. Je gaat twee volledige plannen maken onder tijdsdruk en deze presenteren aan een jury. Het is leerzaam en een fijne oefening, die je meteen in je portfolio kunt opnemen.

  • Het certificaat is enkel een bewijs dat je de opleiding voor ten minste 80% hebt afgerond, maar staat dus niet gelijk aan een mbo-diploma. Mocht je nog geen diploma's hebben, dan is het dus wel interessant om examen te doen.

  • Het certificaat kost €35,-. Het examen inclusief diploma kost €350,-.


Interieurstylist vs. Binnenhuisarchitect

Misschien vraag je je nog af wat eigenlijk het verschil tussen een Interieurstylist en een Binnenhuisarchitect is, dat deed ik namelijk wel. Volgens NTI is een binnenhuisarchitect een uitgebreidere versie van een Interieurstylist. De stylist is vooral bezig met styling en praktische indeling, terwijl de architect wat technischer wordt opgeleid en bijvoorbeeld ook een keuken en badkamer leert ontwerpen. Zij besteden in hun opleiding ook meer aandacht aan tekenen, waar ze zelfs een speciale praktijkdag voor hebben. Ik ben wat dat betreft wel benieuwd naar hun boeken, die een stuk dikker schijnen te zijn, en ga deze daarom van iemand lenen om de theorie door te nemen. Ik wil natuurlijk graag zo allround mogelijk zijn!



REVIEW - Vakopleiding Interieurstylist NTI

Ik kijk met een tevreden en positief gevoel terug op deze opleiding. Vooral de prijs-kwaliteitverhouding was heel goed. Je legt een uitstekende basis en kunt hiermee aan de slag in het werkveld. Wel is het natuurlijk een thuisstudie, zonder al te veel praktijkbegeleiding. Ik besloot daarom proefkonijnen te zoeken om te kunnen oefenen. Een stage voor jezelf regelen zou ook een goede oplossing zijn. Hier word je echter niet over geadviseerd. Zelfstandig beslissingen durven nemen is dus wel een pré. Daarnaast is er weinig aandacht voor ondernemerschap. Ikzelf heb het voordeel dat ik al een eigen bedrijf heb en daarom snap hoe ondernemen werkt, maar daarin laten ze je zelf het wiel uitvinden.


Plussen

+ Goede basis.

+ Fijne docent, snelle feedback.

+ Goede prijs-kwaliteitverhouding.

+ Handige online leeromgeving.


Minnen

- Soms wat oldschool. Weinig aandacht voor digitaal werken.

- Lelijk, slordig boek: inhoudelijk prima, maar veel foutjes en geen mooie vormgeving.

- Weinig tot geen concreet advies over de praktijk en ondernemerschap.


Suggesties

· Het zou fijn zijn om op de praktijkdagen je presentatieskills en het klantencontact beter te kunnen oefenen. Bijvoorbeeld in een rollenspel. Een voorbeeldpresentatie van de docent zou ook een leerzame optie zijn.

· Ook zou het denk ik voor veel mensen fijn zijn om een soort stappenplan te krijgen over hoe je je eigen bedrijf op kunt starten.

· Van mij mag de docent iets kritischer zijn en ook duidelijker onderbouwen waar de beoordeling vandaan komt. Als je alleen maar positieve feedback krijgt, maar geen 10, dan ben ik benieuwd waar het dan toch beter kan. Ook op de praktijkdag mochten we best wat steviger aan de tand gevoeld worden over onze keuzes voor het blijf-van-mijn-lijfhuis.

· De eindopdracht uit het boek is nu vervallen, terwijl die juist alles samenbrengt. Ik zou deze als 11e praktijkopdracht weer op het programma zetten.


Mic Drop

Dat was 'm dan, de reeks blogs over mijn opleiding bij het NTI. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad en zou het super leuk vinden om te horen over jouw ervaringen. Ik sta altijd open voor een gezellig gesprek en om ideeën uit te wisselen. Wie weet tot ziens? X Arianne

63 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven