Nu zijn we er echt bijna! Het shopadvies is het op één-na-laatste onderdeel van je totaalplan. Als samenvatting en ter visualisatie maak je tot slot ook nog een 3D-weergave of een specifiek moodboard, zodat alles overzichtelijk bij elkaar komt. Vervolgens is het natuurlijk tijd om je plan te presenteren en te ontdekken wat je klant ervan vindt! Al deze laatste loodjes bespreek ik in deze blog. Enjoy!
SHOPADVIES VERSUS SHOPLIST
De termen shopadvies en shoplist worden door elkaar gebruikt en kunnen dus hetzelfde aanduiden. Mijn eigen interpretatie is dat er wel een klein verschil is tussen de twee.
In een shopadvies draag je verschillende opties aan voor hetzelfde item, vergezeld van productgegevens, afbeeldingen en prijzen. De klant kan zelf de eindbeslissing nemen of op basis van jouw advies gaan rondkijken. In dit geval geef je in je specifieke moodboard of 3D-visualisatie dus ook enkel een indicatie van het eindresultaat.
In een shoplist heb jij de definitieve producten al gekozen en zet je ze voor de klant op een rijtje. Je maakt een soort geïllustreerde bon op, zodat het totaalbedrag ook duidelijk is. Ook hierbij vermeld je de productgegevens en prijzen en voeg je afbeeldingen toe. Je kunt in dit geval je specifieke moodboard of 3D-visualisatie dus ook écht specifiek maken.
Het hangt van je klant af voor welke optie je kiest. Houden ze van winkelen en rondneuzen in woonboulevards, dan ga je voor het shopadvies. Hebben ze er liever geen omkijken naar en willen ze dat jij het allemaal beslist, dan geef je ze een kant-en-klare shoplist.
KUNST, ACCESSOIRES & PLANTEN
In het shopadvies verwerk je ook kunst, accessoires en planten. Je kunt ervoor kiezen hier aparte plannen voor te maken. Zeker wanneer de klant zelf echt geen flauw idee heeft wat te kiezen, is dit wel een fijne toevoeging.
Net zoals bij het verlichtingsplan centreer je de meubelplattegrond en plaats je daaromheen afbeeldingen van de accessoires en kunst. Hetzelfde geldt voor het "Groenplan", maar dan uiteraard met afbeeldingen van planten. Wederom kun je deze plannen vergezellen van een bijlage met een toelichting per item.
STAP 7. EEN SHOPADVIES MAKEN
Voor het shopadvies ga je zelf op onderzoek uit om te kijken welke producten geschikt zouden zijn voor in je plan. Je hebt alle randvoorwaarden al geschept: de afmetingen haal je uit je meubelindeling, de kleuren en materialen uit je kleuren- & materialenplan en de stijl uit je moodboard. Wat betreft de armaturen heb je het zoekwerk waarschijnlijk zelfs al gedaan toen je het verlichtingsplan maakte. Idemdito voor het eventuele groenplan en het kunst- & accessoiresplan.
Let op. Je kunt natuurlijk Googlen met de juiste zoektermen en op deze manier snel toegang krijgen tot een groot aanbod. Je hebt dan ook gelijk een digitale afbeelding van het product om mee te werken. Echter, het nadeel van zoeken via Google is dat je alleen het topje van de ijsberg te zien krijgt, omdat de suggesties die Google aandraagt gesponsord zijn of kennelijk gemakkelijk gevonden worden. Dit is niet per definitie een probleem, maar als je wat originelere of exclusievere items zoekt, is het aan te raden om je goed te verdiepen in het aanbod van verschillende winkels en ook de kleinere ondernemers goed in de gaten te houden. Kijk gericht op hun websites of in hun winkels rond. Een bijkomend voordeel van fysiek naar de winkel gaan is natuurlijk dat je de kleuren en materialen echt kunt voelen en zien en deze kunt checken met je kleurstalen.
HOE MAAK JE EEN SHOPADVIES
Er zijn geen regels voor het opmaken van een shopadvies. Gebruik vooral je eigen creativiteit en vormgevingskills om een mooi, overzichtelijk geheel te creëren. Wel kan ik een aantal onderdelen aandragen die naar mijn mening niet mogen ontbreken bij een compleet advies.
Algehele opmaak - Denk hierbij aan titels en subtitels, zoals "Shopadvies" en "Badkamer". Het vermelden van de naam van je klant maakt het wat persoonlijker en het toevoegen van je eigen logo geeft een professionele touch.
Afbeeldingen - Hoe visueler je advies hoe beter. De klant ziet dan gelijk de verschillende opties bij elkaar en kan zo een gevoel krijgen van welke combinaties aanspreken.
Productspecificaties - Naam, merk, afmetingen, kleur, materiaal en eventuele andere informatie die handig is om te weten. Zo kan de klant het product gemakkelijk vergelijken met andere opties.
Prijs - Noteer de standaard verkoopprijs en geef eventueel een actuele aanbieding of kortingsactie door.
Link/Verkooppunt - Indien je het plan digitaal aanlevert is het handig om een link toe te voegen die naar het product leidt. Lever je het plan hardcopy aan, dan kun je de website en/of de winkel benoemen waar ze het item kunnen aanschaffen.
Toelichting - Je zult in je eindpresentatie je keuzes toelichten. Waarom heb je ervoor gekozen, hoe verhoudt het product zich tot de rest van je plan en ook informatie over de duurzaamheid kan interessant zijn. Voor de klant is het fijn om deze toelichting (beknopt) te kunnen teruglezen.
Hierboven zie je een paar suggesties. Per foto geef ik een korte toelichting:
1. Een illustratief moodboard, waarbij je op een aparte bladzijde alle productinformatie noteert. Op deze manier krijgt de klant gelijk een idee van hoe alles samen oogt. Je zou de items nog kunnen nummeren voor het gemak.
2. & 3. De eerste en laatste pagina van een digitaal shopadvies. Hierin heb ik de links en afbeeldingen bij de tekst gezet. Zoals je ziet heb ik voor deze klant niet alles voorgekauwd, omdat zij zelf graag winkelen.
4. Voorbeeld van een shoppinglist op homedeco.nl. Hier mist veel productinformatie, maar de opzet is wel praktisch en overzichtelijk.
5. Pagina uit een shopadvies van lotsofstyle.nl. Zij maakt er een klein verslagje van. Mooi idee!
Tip! In de eerste blog van deze reeks heb ik je verteld over Canva en Pages. Handig om te checken als je geen idee hebt hoe je dit advies digitaal kunt opmaken!
STAP 8. EEN 3D-VISUALISATIE OF SPECIFIEK MOODBOARD MAKEN
Het laatste onderdeel van je totaalplan is de 3D-visualisatie of het specifieke moodboard. Wat is er immers fijner dan het eindresultaat al van te voren te kunnen zien? Als je de wensen van de klant goed hebt begrepen en zij zien hoe mooi alle losse onderdelen samenkomen, is het vertrouwen en enthousiasme compleet en willen ze het liefst gelijk aan de slag om jouw ideeën te realiseren.
In de eerste blog van deze reeks heb ik je uitgebreid verteld over moodboards. Lees deze nog 's na als je wilt weten hoe je een specifiek moodboard maakt.
In de tweede blog gaf ik je advies over de online tekenprogramma's Floorplanner en SketchUp. Voor het maken van een 3D-visualisatie raad ik je aan die blog nog eens te lezen.
Je kunt natuurlijk ook met de hand een perspectieftekening maken. Dat is dan wel weer een vak apart en vrij tijdrovend. Maar uiteraard: ieder zijn eigen voorkeur!
STAP 9. JE PLAN PRESENTEREN
Nu al het creatieve werk achter de rug is, is het tijd voor het spannendste gedeelte: Het presenteren van je plan. Dit kan op meerdere manieren.
Om te beginnen zorg je voor een mooi gebundeld pakket inclusief kleurstalen.
Het is gangbaar om dit liggend op A3-formaat te presenteren. Zie het als een werkstuk en deel het bijvoorbeeld als volgt in:
Voorblad
Inhoudsopgave
Inleiding = Situatieschets
Abstract Moodboard
Basisplattegrond
Meubelindeling
Kleuren- & Materialenplan
Verlichtingsplan
Kunst- & Accessoiresplan
Groenplan
Shopadvies of Shoplist
3D-visualisatie of Specifiek moodboard
Nawoord
Achterblad
Zorg dat je alle onderdelen van je plan in dezelfde huisstijl opmaakt, zodat het een verzorgd geheel vormt. De vormgeving is een belangrijk onderdeel van je presentatie, want - net als bij eten - het oog wil ook wat! Ziet het er slordig of onprofessioneel uit, dan beïnvloedt dat het oordeel van de klant en smaakt het minder lekker.
Vervolgens kun je verschillende dingen doen:
Idealiter ga je met het pakket naar je klant toe en presenteer je je plan persoonlijk. Hier gaat mijn voorkeur naar uit, omdat je met jouw enthousiasme extra kunt inspireren. Bovendien kun je in gesprek gaan en eventuele vragen direct beantwoorden.
Je kunt het pakket ook per post verzenden en de presentatie via bijvoorbeeld Zoom geven. Dit is in Coronatijd natuurlijk geen gekke tussenvariant. Ook als je klant ver weg woont is dit een interessante oplossing.
Een derde optie zou kunnen zijn dat je het pakket per post verzendt en het voor zichzelf laat spreken. Je hebt in je plan alles tot in de puntjes uitgewerkt en toegelicht en de klant kan het daarom af zonder jouw enthousiaste verhaal. Ik zou dit echter alleen als budget optie aanbieden, omdat de persoonlijke presentatie naar mijn idee een grote meerwaarde heeft.
Helemáál low budget is het om je plan enkel digitaal aan te leveren, zonder fysieke stalen. Hierbij moet je de klant dan wel adviseren zelf de stalen te bestellen of in de winkel te bekijken.
Tot slot kun je natuurlijk ook wél fysiek langskomen met echte kleurstalen, maar het plan niet afdrukken. Je presenteert het dan vanaf een beeldscherm of beamer - je zou er een powerpoint van kunnen maken - en stuurt het plan als digitaal bestand naar je klant.
SUCCES GEGARANDEERD?
Je wilt natuurlijk voorkomen dat de klant niet blij is met je advies. Naast dat je - vanzelfsprekend - goed moet luisteren en inleven, is het daarom ook aan te raden om tussentijds contact te hebben. Het is niet ongebruikelijk om eerst een schetsontwerp te maken en dit (digitaal) te presenteren aan je klant, waarna je vervolgens met de ontvangen feedback het definitieve ontwerp maakt.
EXTRA DIENSTEN
Was dit het dan? Dat zou kunnen, maar hoeft natuurlijk niet! Want waarom zou je geen extra diensten aanbieden, voor een nog completere service?
Neem bijvoorbeeld het shoppen uit handen. Als je al van te voren weet dat jouw klant dit wil, kun je het shopadvies zelfs overslaan en vanuit het verlichtingsplan direct door naar de 3D-visualisatie of het specifieke moodboard!
Ook het afstylen is een gewilde extra dienst. Dat vind je als interieurstylist natuurlijk sowieso geen straf om te doen en de klant hoeft zich geen zorgen te maken of alles wel helemaal goed staat.
Je zou zelfs de totale realisatie van het plan kunnen organiseren. Dan heb jij contact met alle betrokken partijen en wordt de klant volledig ontzorgd.
Welke diensten je wel en niet aanbiedt is uiteraard aan jou. Persoonlijk zou ik eerst wat ervaring opdoen en een betrouwbaar netwerk opbouwen, voordat je de volledige realisatie op je neemt. Maar wie weet denk je: He, ho, let's go! Ik hou je niet tegen.
LEIDRAAD
Tot slot wil ik graag nog even benadrukken dat ik deze reeks blogs heb geschreven met de intentie om je een leidraad te bieden bij het creëren van een totaalplan. Ik heb geput uit mijn eigen ervaring en uit wat ik heb gezien bij anderen, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het zo 'heurt'. ;) Uiteindelijk moet iedereen zijn eigen draai vinden en zijn eigen signatuur ontwikkelen. Mocht jij heel andere ideeën hebben over hoe dit aan te pakken, dan lijkt het me super leuk om daar 's over te kletsen. Ik leer graag bij! Bovenal hoop ik dat je mijn blogs met plezier heb gelezen en dat ik je daadwerkelijk op weg heb kunnen helpen. Ik zou het in dat geval heel tof vinden als je een berichtje achterlaat!
Anyway, bedankt voor je interesse en heel veel succes en geluk met stylen!
X Arianne
Ps. Wil je op de hoogte blijven van mijn blogs? Rechtsboven kun je via het vakje "inloggen/registreren" lid worden van mijn site en ontvang je een melding in je mailbox wanneer er een nieuwe blog online staat! Verder laat ik je met rust, I promise :)
Comments