• Arianne

EEN TOTAALPLAN MAKEN - DEEL 1 | Het moodboard

Bijgewerkt: apr 30

Terugkijkend op alle blogs over mijn opleiding tot interieurstylist aan het NTI, kwam ik tot de conclusie dat het lekker zou zijn om per onderdeel van het totaalplan een concrete blog te schrijven. Op deze manier heb je alle info overzichtelijk op een rijtje, zonder geklets van mij over een praktijkopdracht hier en een hoofdstuk in het lesboek daar. Ik hoop dat ik je zo een mooie leidraad kan bieden voor het ontwerpen van jouw of andermans interieur. Veel plezier en succes!


Een moodboard dat ik maakte voor een klant.
WAT IS EEN TOTAALPLAN

Een totaalplan (ook wel "stylingplan" genoemd) is traditioneel gezien het eindproduct van een interieurstylist. Het omvat alle aspecten van het interieurontwerp voor een ruimte. Het totaalplan bestaat uit verschillende onderdelen:

  1. Een moodboard

  2. Een meubelindeling

  3. Een kleuren- & materialenplan

  4. Een verlichtingsplan

  5. Een shopadvies voor meubels en accessoires

  6. Eventueel aangevuld met extra moodboards of 3D-visualisaties ter illustratie

Uiteraard kun je dit proces ook doorlopen als je geen stylist bent. Wanneer je je eigen huis een grondige make-over wilt geven, is een gestructureerde aanpak immers geen overbodige luxe.


WAT IS EEN MOODBOARD

Een moodboard is vrij vertaald een sfeerbord. Een verzameling afbeeldingen bij elkaar gepresenteerd, om een bepaalde sfeer neer te zetten.

Je hebt verschillende soorten moodboards. Om te beginnen een oriënterend moodboard. Denk aan het Pinterest bord waarop je allerlei afbeeldingen pint die je aanspreken en waar nog geen doordachte lijn in zit.


Een voorbeeld van een abstract moodboard.

Een abstract moodboard wordt door stylisten gebruikt in het begin van het ontwerpproces. Hierin worden nog geen al te concrete items gekozen, maar met name plaatjes die goed passen bij de sfeer die je wilt neerzetten. Je zou het ook een associatief moodboard kunnen noemen, omdat je werkt met foto's die een bepaalde associatie oproepen. Zie bovenstaande afbeelding.



Hierboven zie je een voorbeeld van een specifiek moodboard. Dit komt pas aan het einde van de rit in beeld. Zie het als een soort samenvatting van je totaalplan. De ingekleurde plattegrond wordt hierbij omringd door de te gebruiken kleuren, materialen, meubels en accessoires. Zo kun je in één oogopslag zien hoe de ruimte er uit gaat zien.

Voorbeeld van een illustratief moodboard.

Naast het abstracte en specifieke moodboard waarover ik in mijn opleiding leerde, maak ik zelf ook graag gebruik van een illustratief moodboard. Deze term verzin ik ter plekke, maar dekt naar mijn idee goed de lading van wat het is: de items zodanig gepresenteerd, dat je een aardig beeld krijgt van hoe de ruimte zou kunnen ogen.


Ok, nu we helder hebben wat voor soort moodboards er allemaal zijn, kunnen we beginnen met de eerste stap in het creëren van een totaalplan.


STAP 1. GESPREK MET DE KLANT (OF JEZELF)

Logischerwijs zal je als allereerst een goed gesprek moeten voeren met je klant/jezelf/je partner. Wat zijn de esthetische en praktische wensen, welk budget is er, etc. Ikzelf vraag mijn klant altijd wat pins op een Pinterestbord te pinnen, van interieurs die aanspreken. Dit oriënterende moodboard kun je tijdens het kennismakingsgesprek bespreken.

Vergeet vooral de waarom-vraag niet te stellen. Dit zal je helpen om een genuanceerder beeld te krijgen van iemands smaak. Daarbij komt het bijvoorbeeld wel eens voor dat iemand die zegt geen visgraat vloer te willen, dit alleen maar niet wil omdat diegene daar een ouderwetse associatie bij heeft. Zo kun je indien gewenst tegenargumenten en voorbeelden geven, om te laten zien dat dit helemaal niet zo hoeft te zijn.

Dit is naar mijn idee een belangrijke meerwaarde van een interieurstylist: de klant mogelijkheden laten zien die hij/zij zelf niet zou kunnen bedenken of durven.


STAP 2. HET MOODBOARD MAKEN

Zodra je alle voorwaarden op een rijtje hebt, kun je met een abstract moodboard aan de slag. Als je (klant) nog op meerdere gedachten hinkt, kun je in verschillende stijlen een bord maken, zodat er iets te kiezen valt.


In dit abstracte moodboard liet ik de klant twee opties zien bij hun kernwoorden en wensen.

Als er behoefte is aan een duidelijkere vertaling naar het interieur, kun je aansluitend op het abstracte moodboard een illustratief moodboard maken. Voorbeeld: voor een klant waar ik in meerdere ruimtes aan de slag mocht, maakte ik eerst één overkoepelend, abstract moodboard voor alle ruimtes. Dit vergezelde ik vervolgens met een illustratieve variant per ruimte. Zie het bord voor de woonkeuken hieronder en dat voor de slaapkamer bovenaan deze blog.


Het illustratieve moodboard voor de woonkeuken.
HOE MAAK JE EEN MOODBOARD

Nu even praktisch. Hoe maak je dan zo'n moodboard?

Bedenk ten eerste dat je al een stap verder bent dan dat eerste, oriënterende Pinterest bord, waarop je alles wat je maar mooi vindt bij elkaar hebt gepind. In deze fase is het de kunst om te gaan filteren en een bepaalde samenhang voor ogen te houden. Zoek plaatjes die passen bij de sfeer die je wilt neerzetten en denk hierbij dus ook aan foto's die iets anders laten zien dan interieur.

  • Optie 1: De oldschool manier is natuurlijk het fysieke moodboard. Een A3-formaat papier/karton, een stapel tijdschriften en knippen en plakken maar.

  • Optie 2: Zelf geef ik de voorkeur aan een digitaal exemplaar. Dit werkt het netst, snelst en je heb ook geen gedoe met het vervolgens alsnog moeten digitaliseren (fotograferen) van je fysieke creatie, waarbij de kleuren vaak net wat veranderen.

  • Digitale moodboards kun je met diverse programma's maken. Dankzij een tip van een vriendin & collega gebruik ik Pages. Dit is een standaard programma op een MacBook. Mocht jij ook werken met Apple, dan zou ik je dit dus zeker aanraden.

  • Voor het uitsnijden van foto's gebruik ik de Direct Alpha tool (magic wand) in Voorvertoning. Hiermee kun je de achtergrond verwijderen en houd je een mooi PNG plaatje over van bijvoorbeeld een losse stoel of lamp, zodat je deze op de door jou gewenste manier in het geheel kunt verwerken. Hierbij is het wel handig om een plaatje van het internet te plukken waarbij de achtergrond wit is, zodat deze gemakkelijk te verwijderen is. Zie het voorbeeld hieronder.



  • Werk je niet met Apple, dan zou je Canva kunnen gebruiken. Ik gebruik Canva ook graag, maar voor moodboards vind ik het wat omslachtig om eerst alle afbeeldingen te moeten uploaden. Ook het slepen en positioneren gaat in Canva iets minder gemakkelijk, vind ik.

  • Mocht je een gouden tip hebben voor Microsoft-gebruikers, let me know! Dan kan ik die in deze blog opnemen :).

  • Deze tip kreeg ik van lezeres Carolina, dankjewel! "In Powerpoint (Microsoft) is het mogelijk via 'Picture Tools' foto's te bewerken: Remove Background en Crop zijn handige opties."


Tip! Bewaar al je losse foto's in een gecategoriseerde database, zodat je een onderdeel in een toekomstig moodboard gemakkelijk kunt hergebruiken. (Nog een voordeel van digitaal werken).


Voorbeeld van een fysiek, specifiek moodboard.
DE VOLGENDE STAPPEN

Op basis van het uitverkoren moodboard kun je de verdere stappen voor je totaalplan zetten. Te beginnen bij het maken van een basisplattegrond en meubelindeling. Hierover vertel ik je binnenkort meer in deel 2 van deze reeks blogs.


Voor nu hoop ik dat je mijn tips nuttig vond en dat ik je een eindje op weg heb geholpen in de wondere wereld der moodboards. Laat het me vooral weten als je nog vragen of opmerkingen hebt. Interactie is altijd fijn! X Arianne



102 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven