• Arianne

EEN TOTAALPLAN MAKEN - DEEL 2 | De meubelindeling

Bijgewerkt: jun 11

Yes, wat leuk dat je mijn blog (weer) leest! Het is tijd voor deel twee in de reeks "Een totaalplan maken". Na het moodboard gaan we nu aan de slag met de meubelindeling, ook wel meubelplattegrond genoemd. Voordat je daaraan kunt beginnen, heb je een basisplattegrond nodig. Ik zal je alles weer zo beknopt doch compleet mogelijk vertellen. Veel plezier!

Voorbeeld van een meubelindeling

WAT IS EEN BASISPLATTEGROND

Een basisplattegrond is een lege plattegrond, op schaal, waarop enkel de maten en de ligging ten opzichte van het noorden staan aangegeven. Het onbeschreven blad - de basis dus - waarop je je creativiteit gaat loslaten tijdens het maken van je meubelindeling.


Basisplattegrond die ik maakte voor mijn opleiding
STAP 3. EEN BASISPLATTEGROND MAKEN

(Stap 1 en 2 lees je in de vorige blog). Vaak hoef je geen basisplattegrond te maken, omdat je klant een exemplaar kan aanleveren. Is dit echter niet voor handen, dan zul je zelf aan de slag moeten.


Benodigdheden: Rolmaat, millimeterpapier, potlood, fineliner, schaalliniaal, kompas.

  1. Maak een opmetingstekening (kladversie) van de ruimte en teken op gevoel de posities van de ramen, deuren en andere vaste ornamenten.

  2. Pak je rolmaat erbij, meet alles op en noteer de afmetingen in je schets. Meet van plint tot plint en over de vloer.

  3. Noteer eventueel in een aparte bijlage hoe hoog de ramen hangen, hoe hoog en diep de schouw, vensterbank en/of inbouwkast is en wat de oppervlakten van de ramen en deuren zijn. Wil je helemaal grondig te werk gaan, noteer dan tevens waar de stopcontacten, lichtschakelaars en overige aansluitpunten zich bevinden.

  4. Bepaal met een kompas, vaak te vinden op een smartphone, waar het noorden is.

  5. Maak vervolgens op millimeterpapier een nette versie, op schaal. De schaalliniaal is hierbij een handige tool. Voor kleine ruimtes gebruik je schaal 1:20, voor grotere ruimtes schaal 1:50 en voor zeer grote ruimtes schaal 1:100.

  6. Noteer in een legenda de naam van de klant en de ruimte, de gebruikte schaal, de plafondhoogte en geef met een windroos aan waar het noorden zit.

  7. Als je tevreden bent, trek je alles over met fineliner.

  8. Nu kun je de plattegrond kopiëren en aan de slag gaan met ontwerpen.

Tip! Maak een filmpje en/of foto's van de ruimte, zodat je later nog 's kunt terugkijken.

Nog een tip! Houd altijd 1 lege basisplattegrond apart, zodat je bij kunt kopiëren wanneer je er meer nodig hebt.


Voorbeeld van hoe je deuren en ramen kunt tekenen

NB. Geef de muren met een dubbele lijn aan en vul de tussenruimte in met streepjes of grijs. Buitenmuren teken je dikker dan binnenmuren.


Voor het tekenen van andere elementen, zoals deuren, ramen, trappen en open haarden zijn uiteraard ook richtlijnen. Zoek online op de term 'bouwtechnisch tekenen' plus het betreffende element en kies de optie die jij het mooiste vindt.





DIGITALE TEKENPROGRAMMA'S

Wanneer je voor jezelf sporadisch een basisplattegrond wilt maken, is het vermoedelijk het snelst om dit met de hand te doen. Voor een stylist is het echter een aanrader om een tekenprogramma te gebruiken. Wanneer je hier eenmaal vaardig mee bent, gaat het tekenen een stuk vlotter en ziet het er ook nog eens super strak uit. Bovendien kun je met één druk op de knop van 2D naar 3D schakelen.



Goede tekenprogramma's hebben een database met meubels, materialen, etc. Daarnaast bieden ze de mogelijkheid om mooie renders te maken van je ontwerp. Zo kun je een realistische eerste impressie van je ideeën presenteren, zie hieronder. Ik heb gemerkt dat klanten dit heel fijn vinden. En ikzelf trouwens ook :).


WELK TEKENPROGRAMMA MOET IK GEBRUIKEN

Afhankelijk van jouw doel zou ik Floorplanner of SketchUp aanraden. SketchUp is een uitgebreid programma, waarmee je from scratch alles volledig zelf kunt ontwerpen, dus bijvoorbeeld ook je eigen keuken. Dit programma staat vaak op de eisenlijst bij vacatures in de interieurbusiness. Het nadeel is dat het vrij ingewikkeld is om onder de knie te krijgen en dat het voor het maken van een snelle plattegrond relatief tijdrovend is. Ik zou dit dus alleen kiezen als je er serieus werk van wilt maken en ook veel zelf wilt ontwerpen. Floorplanner is daarentegen vrij eenvoudig onder de knie te krijgen. In dit programma heb je ook binnen enkele minuten je basisplattegrond getekend. Het nadeel van Floorplanner is dat je enkel met producten uit de database kunt werken en daardoor dus niet je eigen keuken kunt ontwerpen. Zelf werk ik momenteel met Floorplanner, omdat het tot nu toe toereikend is gebleken. Maar wie weet school ik me een keer om, of ik besteed het uit als het nodig is. We'll see!


WAT IS EEN MEUBELINDELING

Allright. Wanneer de basisplattegrond klaar is kunnen we aan de slag met de meubelindeling. Een meubelindeling dient ervoor om de ideale positionering van de meubels en functies in een ruimte te bepalen. Je hoeft nog niet de definitieve meubels te kiezen, daarvoor heb je eerst een kleuren- & materialenplan nodig. Het gaat dus vooral om de vormen, afmetingen en functionaliteit. Verlichting en accessoires blijven nog even achterwegen, al kun je natuurlijk wel vaststellen dat een bepaalde muur of nis zich uitstekend leent voor een mooi kunstwerk.


Voorbeeld van een meubelindeling

STAP 4. EEN MEUBELINDELING MAKEN

Afhankelijk van de situatie zul je volledig de vrije hand hebben, of moet je juist rekening houden met bepaalde meubelstukken die terug moeten komen. Bijvoorbeeld wanneer de klant de bank wil behouden. Zorg er altijd voor dat je de maten van de 'verplichte' elementen goed overneemt en deze meteen op schaal nabootst.

Verder geef ik je graag de volgende handvatten mee:

  1. Stel de functies van de ruimte vast om te bepalen welke meubels er nodig zijn. Denk hierbij ook aan op maat gemaakte oplossingen en leuke DIY projecten.

  2. Bekijk de ligging van de ruimte ten opzichte van andere ruimtes en deel de functies zo praktisch mogelijk in. De eethoek in de buurt van de keuken bijvoorbeeld.

  3. Verdeel de meubels evenwichtig over de ruimte. Een overvolle hoek tegenover een gapende leegte voelt uit balans. Dit geldt zowel horizontaal als verticaal; maak gebruik van de hoogte van de ruimte.

  4. Zet meubels iets van de muur af voor een ruimtelijker effect.

  5. Zoek een mooie balans tussen verschillende vormen.

  6. Zorg er voor dat deuren en ramen open kunnen.

  7. Check de looproutes, zichtlijnen en lichtinval.

  8. De afstand tussen de meubels moet ruim genoeg zijn om er gemakkelijk tussendoor te bewegen. Te veel ruimte kan echter onsamenhangend ogen. En uit praktisch oogpunt: staat de salontafel dicht genoeg bij de bank?

  9. Met betrekking tot de zichtlijnen en lichtinval is het zonde wanneer er een stoel voor de open haard staat of een kast voor het raam. Vraag je dus bij iedere zitplek af wat het uitzicht is.


Tip! Ga je fysiek aan de slag, dan is het handig om alle losse elementen op schaal uit te knippen, zodat je kunt schuiven en gemakkelijk verschillende indelingen kunt uitproberen.





OPZET KLEUREN EN MATERIALEN
Voorbeeld opzetje kleuren & materialen

Ik vind het zelf fijn om per stap in het proces even contact te hebben met mijn klant en een soort tussentijdse presentatie te geven. Hiervoor is het bij de meubelindeling wel mooi om al een beetje te hebben nagedacht over de kleuren en materialen die je wilt gaan gebruiken. Op basis van het moodboard dat de klant gekozen heeft, kun je een opzetje maken. Zo heb je een uitgangspunt wanneer je in het tekenprogramma de tijdelijke meubels kiest.

Uiteraard kun je ook besluiten om, wellicht als budget optie, enkel een 2D zwart-witplattegrond te presenteren.


DE VOLGENDE STAPPEN

Op basis van het uitverkoren moodboard en de gekozen indeling kun je weer een volgende stap zetten voor je totaalplan: het kleuren- & materialenplan. Hierover vertel ik je volgende keer meer in deel 3 van deze reeks.


Hopelijk heb je weer wat aan mijn blog gehad en vond je het leuk om te lezen. Laat het me weten als je nog vragen of opmerkingen hebt. Alleen maar fijn! X Arianne



Recente blogposts

Alles weergeven