
Ja, the making of. Dat leek me nou wel 's leuk. Het verhaal achter de schermen laten zien. Welke stappen heb ik gezet om te komen waar ik nu ben: nog steeds in opleiding, maar wel al een bedrijf online met de bijbehorende social media kanalen en de eerste proefkonijnen. Ik zal het je vertellen in deze blog en hoop dat het jou kan inspireren of helpen bij het opzetten van je eigen bedrijf! Wie weet ben jij ook wel een interieurstylist in wording, die zich afvraagt waar in vredesnaam te beginnen...
Waar in vredesnaam te beginnen...
Gewoon bij het begin dan maar. Zoals je hebt kunnen lezen in mijn introductie blog werd het idee om al tijdens mijn studie online actief te worden, dankzij een vriendin geboren. De gedachte hierachter was dat het leuk zou zijn voor anderen om een beetje deelgenoot te zijn van mijn ontwikkeling, lessen en struggles. Hopelijk vermakelijk en leerzaam tegelijk.
Ik besloot dat een blog hiervoor het beste medium was en vond het bovendien leuk om iets met mijn schrijfskills te doen. Daarnaast leek het me handig om, met het oog op de toekomst waarin ik als interieurstylist aan de slag zal gaan, ook alvast te starten met het opbouwen van een online netwerk en portfolio. Woonvlijt werd het bedrijf dat ik hiervoor in het leven riep.
Stap 1: Brainstormen!
Wat is de eerste stap wanneer je iets nieuws in de markt wilt zetten? Brainstormen. De beruchte vriendin bood aan om me hierbij te helpen. Fijn, want in je eentje brainstormen is een stuk minder effectief. Bovendien had zij zich net, voor het opzetten van haar eigen bedrijf Liedjes uit mijn rugzak, verdiept in het maken van een businessplan. Ideaal!
Een super handig document dat als leidraad diende voor onze brainstormsessie was het businessplan template van TheBlushingMind. Jammergenoeg mag ik het niet gratis met je delen, maar je kunt overwegen het aan te schaffen of iets vergelijkbaars te zoeken dat wel gratis is.
De belangrijkste vragen
Wanneer je, net als ik, in eerste instantie de focus hebt liggen op jezelf online presenteren, zijn dit de belangrijkste vragen:
Wat is mijn missie?
Wat is mijn visie?
Wat zijn mijn kernwaarden?
Welke uitstraling past hier het beste bij?
Wat en waar is mijn doelgroep?
Via welke kanalen kan ik mijn missie het beste verwezenlijken en mijn doelgroep het beste bereiken?
Aan de hand van deze vragen ga je vervolgens aan de slag met het ontwikkelen van je bedrijfsnaam, je huisstijl en de online kanalen waarop je je bedrijf wilt presenteren.
Wanneer het tijd wordt voor de volgende stap, namelijk je diensten aanbieden tegen betaling, zul je verder gaan nadenken over financiele zaken, marketing, KVK, etc.
Wie gebruikt er tegenwoordig nog het woord 'vlijtig'
Door samen met iemand te brainstormen over bovenstaande vragen, werd ik kritischer op mijn eigen antwoorden en gingen we dieper op de stof in dan ik in mijn eentje zou hebben gedaan.
Ik had van te voren bijvoorbeeld al wel de naam Woonvlijt opgeschreven - geïnspireerd door het woord huisvlijt - en meteen gecheckt of er al een bedrijf bestond dat zo heette: nope! Gevoelsmatig had ik daarom een voltreffer te pakken en was de zaak rond, maar ik had er nog niet over nagedacht of hij wel bij mijn kernwaarden paste.
Los klinkt Woonvlijt misschien wat oubollig. Wie gebruikt er immers nog het woord 'vlijtig'. De helft van de vrienden waar ik de naam bij toetste had geen idee wat het was. Ik zal je uit de brand helpen als je nu zelf ook denkt: wah? Vlijtig betekent zoiets als 'met aandacht ergens aan werken' of 'ijverig'. Best toepasselijk, als je het mij vraagt.
Het bleek precies te kloppen
Grappig genoeg vond ik het vooral een stoere naam. Het bekt lekker en ik zag in mijn hoofd al de combinatie met een vlot logo en een frisse website voor me. Daarbij vind ik het juist leuk dat er door "vlijt" een knipoog naar vroeger wordt gemaakt. Ik houd namelijk naast fris en vlot ook van vintage. Deze combinatie zie je dan ook terug in mijn interieurstijl.

Verder brainstormend kwam ik er achter dat kernwaarden als creativiteit, kwaliteit, duurzaamheid en persoonlijke aandacht goed bij mij passen. Door alles in een woordenspin op te schrijven en de verbindende factor te zoeken, kwam ik tot de conclusie dat de naam die in het midden moest staan toch echt Woonvlijt was.
De gouden combi van gevoel en ratio
Ik geef je alvast even een tussentijdse moraal van dit verhaal: je gevoel klopt hoogstwaarschijnlijk, maar het is fijn om er ook daadwerkelijk goed over nagedacht te hebben. Sinds de brainstormsessie was ik zelfverzekerd over mijn keuze, omdat ik nu ook rationeel wist dat het goed zat. Inmiddels heb ik geleerd dat deze combi van gevoel en ratio essentieel is voor het vak interieurstylist. Kennis van zake helpt je om je gevoelskeuzes te checken en eventueel te perfectioneren.
Ontdek jouw woongeluk!
Nadat we alle antwoorden goed in kaart hadden gebracht en de naam vaststond, restte er nog één onderdeel voor de brainstormsessie: de tagline en pay-off. In je tagline geef je vrij feitelijk aan wat je bedrijf doet. In mijn geval werd dat Interieurstyling & Advies. In de pay-off komt een belofte naar voren. Dankzij de woordenspin kwamen we uiteindelijk op de legendarische zin: "Ontdek jouw woongeluk!". Daar zit alles in, al zeg ik het zelf. A je to, vriendin!
Stap 2: Domeinnamen claimen
Toen ik eenmaal zeker was van mijn bedrijfsnaam had ik plotseling enorme haast. Snel! De domeinnaam! Straks is ie weg! De kans dat er net op dat moment iemand anders ook zijn bedrijf tot Woonvlijt had gedoopt was natuurlijk nul, maar ik besloot toch gauw mijn domeinnaam te claimen en de verschillende social media accounts aan te maken. In de interieurwereld zijn Pinterest en Instagram het belangrijkst, maar gezien de leeftijd van mijn doelgroep heb ik ook Facebook aangemaakt en ben ik als Arianne Abbestee op LinkedIn gegaan.
Stap 3: Logo en huisstijl ontwerpen

Dan was het nu tijd voor een creatieve uitbarsting. Wederom dankzij de vriendin - waar was ik zonder haar geweest - leerde ik Canva kennen. Een briljante site voor het ontwerpen van, ik quote: "wat je maar wilt". In mijn geval nu eerst een logo.
Op Canva bracht ik verscheidene uren door voor het vinden van de juiste lettertypes en de kleurencombinatie die samen mijn huisstijl zouden vormen. Omdat ik van groen en natuur(lijk) houd en mijn klanten die associatie zeker bij mij mogen hebben, koos ik als icoontje voor een plant. De kleuren kon ik aanpassen en de kleurcodes heb ik direct opgeslagen, net als de lettertypes die ik gebruikte. Ik liet verschillende mensen, waaronder mijn docent, het eindresultaat beoordelen en voelde me gesterkt door hun positieve feedback. Stap 3, check!
Tip: Deze toolkit van Zakenmeisje is een absolute aanrader als je meer handige sites of apps voor het runnen van je bedrijf zoekt.
Stap 4: De website en sociale media inrichten
Met het logo, de huisstijl en mijn tagline op zak kon ik aan de slag met de website. Ik stelde mezelf de vraag: waar gaat het me op dit moment vooral om? Het antwoord was: een blog de wereld in sturen en een portfolio opbouwen. Hiervoor hoefde ik dus nog geen uitgebreide site met allerlei fantastische interieurfoto's te hebben. Ook een tarievenpagina zou pas van latere zorg zijn, gezien ik nu toch nog niet afgestudeerd was en eerst ervaring op wilde doen. Ik koos daarom een eenvoudige template via mijn vertrouwde websitebouwsite (is dit een woord?) Wix en ging aan de bak. Het enige waar ik even over na moest denken was de pagina "Over". Wilde ik al een heel epistel schrijven over mijn missie, visie en kernwaarden, of zou ik het simpel houden? Ik koos voor het laatste. In mijn blogs komt de rest vanzelf naar voren en waarschijnlijk gooi ik de site toch volledig om wanneer ik geld wil gaan verdienen met deze nu nog zalige bezigheidstherapie. Tegen die tijd zien we dus wel weer verder.
Tip: Wix is ideaal voor het zelf bouwen van websites. Ik werk er al jaren mee en vind het gebruiksvriendelijk en betaalbaar. Een bekend nadeel van Wix-sites is echter dat ze vrij traag zijn en daarom minder snel bovenaan staan in je zoekresultaten. Mocht je nog nergens een abonnement hebben of ben je nog nergens vertrouwd mee, dan zou ik ook Divi even onderzoeken, aangeraden door Zakenmeisje.
Lang leve Canva
Mijn nieuwe grootste vriend Canva kwam weer mooi van pas toen ik de banners voor de social media kanalen ging maken. Voor iedere bestemming is een format met de juiste maten te vinden en doordat het plantje in mijn logo een hele reeks varianten had, kon ik deze allemaal aanpassen in mijn kleuren en gebruiken als omslag voor de highlights op Instagram:

Door te Googelen heb ik ontdekt hoe Pinterest werkt en enkele tips en tricks gelezen over het gebruik van Instagram. Omdat er al zoveel informatie op het internet te vinden is, heb ik besloten hier niet opnieuw het wiel uit te vinden en er in deze blog verder niet over uit te weiden. Ga dus vooral ook lekker zelf op zoek en vind bijvoorbeeld deze site.
Eerlijk gezegd doe ik maar wat
Als je het echt goed aan wilt pakken maak je een social media plan, maar ik zal meteen toegeven dat ik zelf nog niet enorm volgens alle regeltjes bezig ben. Eerlijk gezegd doe ik maar wat. De enige twee vuistregels die ik heb zijn:
Wees jezelf en post alleen wat je zelf leuk vindt, het liefst een paar keer per week
Maak je foto's zo mooi en aantrekkelijk mogelijk
En zelfs dit is al minder makkelijk dan het lijkt. Mooie interieurfoto's maken is namelijk echt een vak apart en ondanks mijn gloednieuwe iPhone met geniale functies, ben ik toch niet vaak echt helemaal tevreden met mijn foto's. Zeker op Instagram is dit essentieel, want de uitstraling van je accountpagina bepaalt of mensen je willen volgen of niet. Als die er rommelig uitziet of de foto's zijn niet mooi genoeg, dan wordt er zo weer weggeklikt, myself including.
Vervelend stemmetje
Ikzelf kan hier dus nog veel winst op behalen, maar ook nu heb ik besloten: alles op z'n tijd. Eerst focussen op de opleiding en het opdoen van ervaring via mijn proefkonijnen. Een begin maken aan een volgersgroep is handig, maar het hoeven er geen duizenden te zijn. Uiteindelijk is het namelijk niet mijn doel om een gigantisch account te hebben met ontelbare volgers, maar wil ik lekker bij mensen thuis of bij bedrijven aan de slag. Dat vervelende stemmetje dat zegt dat ik nog veel te weinig volgers heb probeer ik daarom hardnekkig te negeren. Geduld.
Gelukkig krijg ik allerlei enthousiaste reacties van interieurliefhebbers en medestudenten, wat me sterkt in het proces. Daarbij heb ik nu al 5 uiteenlopende proefkonijnen die hun vertrouwen in mijn kunnen hebben uitgesproken en waarvoor ik aan de slag ben om mijn portfolio op te bouwen. Super leuk en spannend!
En verder...
Tot slot. Wanneer je uitgaven en inkomsten hebt is het handig om je bedrijf in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Ik heb het voordeel dat ik al een eenmanszaak op mijn naam heb staan en kon Woonvlijt er daarom zo bijzetten. Mocht je nieuw zijn op de ondernemersmarkt, dan raad ik je aan om advies in te winnen bij de KVK.
Bij het runnen van een eigen bedrijf komt natuurlijk ook het bijhouden van je boekhouding kijken. Daarnaast zal je om inkomsten te genereren je businessplan verder moeten uitwerken op financieel en marketing gebied. Ook hiervoor verwijs ik je door naar het alwetende Google. En weet: mocht je specifieke vragen hebben, je bent altijd welkom om ze te stellen!
Dankjewel!
Zo, dat is een redelijke lap tekst geworden. Ik hoop dat je het een leuk en nuttig inkijkje vond in mijn proces. Stuur me vooral een berichtje, daar word ik blij van, en hopelijk tot de volgende!
X Arianne
De beruchte vriendin hihi🤗🤗 Je doet het goed schat, blijf jezelf en de volgers komen vanzelf!!