top of page
  • Foto van schrijverArianne

HOE ZET JE JE EIGEN BEDRIJF OP?

Bijgewerkt op: 2 mrt. 2022


Mijn werkplek :)

Denk je er over na om voor jezelf te beginnen, maar weet je niet hoe? In deze blog geef ik je een handig stappenplan voor het opzetten van je eigen bedrijf.

In de vorige blog ben ik ingegaan op de details rondom het oprichten van mijn interieurbedrijf Woonvlijt. Dit keer houd ik het wat algemener. Ik hoop zo iedere zelfstandig ondernemer in spe een fijn stuk op weg te helpen. Veel succes en plezier!


Note: Onderstaand stappenplan heb ik geschreven voor het opzetten van een eigen bedrijf zonder bedrijfspand en zonder personeel. Ik vermoed dat je grotendeels hetzelfde traject doorloopt wanneer je een van bovengenoemde criteria wel nodig hebt.

Er zullen alleen wat extra stappen en uitdagingen zijn. Daarover kunnen ze je bij de Kamer van Koophandel (KvK) hopelijk meer vertellen.


STAP 1 // BRAINSTORMEN

Fantaseer er op los, schets je dromen en idealen, denk in mogelijkheden, niet in beperkingen, luister naar je gevoel en kom uiteindelijk tot een plan voor jouw onderneming. Ik raad je aan dit niet alleen te doen, want samen kom je tot meer en andere ideeën dan in je eentje.

Geef in je brainstormsessie in ieder geval antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is mijn missie?

  • Wat is mijn visie?

  • Wat zijn mijn kernwaarden?

  • Welke uitstraling past hier het beste bij? Denk hierbij na over je bedrijfsnaam, kleurgebruik en vormgeving.

  • Wat en waar is mijn doelgroep? Wees specifiek, wie is je ideale klant?

  • Via welke kanalen kan ik mijn missie het beste verwezenlijken en mijn doelgroep het beste bereiken?

Tip: Een handig document dat als leidraad diende voor mijn brainstormsessie was het businessplan template van TheBlushingMind. Het helpt je bij het opzetten van een compleet businessplan, dus gaat o.a. ook over marktonderzoek, financieel beleid en marketing.



STAP 2 // BEDRIJFSNAAM KIEZEN

Een spannende maar belangrijke stap, want je naam kan bepalend zijn voor de eerste indruk. Neem dus geen overhaaste beslissing en kies aan de hand van de conclusies tijdens je brainstorm een naam die klopt en goed voelt. Verzin tevens een goede tagline en pay-off. Vergeet hierbij niet om online te kijken of er niet al een bedrijf bestaat met dezelfde naam.

Als je denk dat je een mooie combinatie hebt gevonden, vraag dan in je omgeving aan mensen hoe zij die vinden klinken. Welke associaties hebben zij erbij? Zo kun je checken of je niet een verkeerde indruk wekt.


STAP 3 // DOMEINNAMEN CLAIMEN

Ben je er uit, dan is het slim om meteen je domeinnaam te claimen. Je hebt hier allerlei verschillende websites voor in verschillende prijsklassen en met verschillende pakketten. Ik adviseer je om zelf een vergelijkend waren onderzoek te doen en te kijken welke aanbieder het beste bij jouw wensen past.

En natuurlijk ontkom je tegenwoordig niet meer aan sociale media voor een modern bedrijf. Maak dus ook gelijk bedrijfspagina's aan op de kanalen waar jij gebruik van zult gaan maken. Indien mogelijk publiceer je deze pas na stap 7.


STAP 4 // HUISSTIJL ONTWERPEN

Hoppa! Nu de domeinnamen zijn veilig gesteld kun je lekker creatief bezig gaan met het ontwerpen van de huisstijl: je logo, typografie en kleurgebruik. Neem uiteraard de conclusies van je brainstormsessie als uitgangspunt. Een ideale website voor het ontwerpen van "wat je maar wil" is Canva, maar je kunt dit onderdeel natuurlijk ook uitbesteden aan een grafisch vormgever.


STAP 5 // FOTOSHOOT ORGANISEREN

Mocht je producten aanbieden, dan is het uiteraard noodzakelijk om hier foto's van te hebben. Mensen vinden het echter ook leuk om het gezicht achter het bedrijf te zien. Een goede portret- of actiefoto is daarom niet verkeerd om te hebben. Bovendien geeft het je bedrijf wat meer persoonlijkheid.

Mocht je al beschikken over een lading rechtenvrije foto's, dan is deze stap niet direct nodig. Wel blijft het goed om met regelmaat nieuwe content te creëren om je online kanalen up to date te houden.


STAP 6 // FINANCIEEL PLAN MAKEN

Wanneer je een product of dienst gaat verkopen en/of wanneer je investeringen gaat doen, zal je ook moeten nadenken over je financiën. Begin met een begroting van de kosten, zodat je vervolgens je baten kunt bepalen. Welke tarieven ga je hanteren en hoeveel klanten heb je dan nodig om rond te komen? Doe marktonderzoek om te zien wat jouw concurrenten rekenen. Of je daar boven of onder gaat zitten is volledig aan jou. Dat zijn overwegingen die je alleen zelf kunt maken, omdat ze van allerlei persoonlijke factoren afhankelijk zijn.


STAP 7 // ONLINE KANALEN INRICHTEN
Bron: Pinterest - Senti Studio

Met je kersverse logo en huisstijl kun je je social media kanalen inrichten en je website (laten) ontwerpen. Denk hierbij aan het duidelijk verkondigen en in beeld brengen van je missie en de dienst/het product dat je aanbiedt. Zorg dat je rechtenvrij beeldmateriaal gebruikt, het liefst je eigen foto's.

Je financiële plan is al af, dus je kunt je tarieven online vermelden, als je dit tenminste wilt. Bedenk dat mensen het over het algemeen prettig vinden om een indicatie van de prijzen te zien zonder meteen om een offerte te hoeven vragen.

Voor je vindbaarheid is het van belang dat je een goede SEO-strategie hebt. Hierover zijn allerlei webinars, YouTube-filmpjes en cursussen te vinden, dus als je dit zelf gaat doen: onderwijs jezelf!


Tip: Ik heb Wix gebruikt voor het bouwen van mijn website en ben daar heel tevreden over.


STAP 8 // AANMELDEN BIJ KVK

Goed. Je bent nu online vindbaar en klaar om aan de slag te gaan. Maar voordat je facturen naar klanten kunt sturen, moet je wel staan ingeschreven bij de KvK. Maak dus een afspraak met de KvK bij jou in de buurt of check eerst even deze pagina voor het inwinnen van advies.


STAP 9 // MARKETINGPLAN MAKEN

Gefeliciteerd! Je bedrijf bestaat nu officieel, dus laat die klanten maar komen!

Jammergenoeg komen die niet vanzelf naar je toe. Hoe briljant en onmisbaar je dienst of product ook is, als je niemand ervan op de hoogte brengt, verkoop je ook niks.

Adverteren, op social media actief zijn, kortingsacties lanceren, netwerkborrels bijwonen, een mailing eruit naar je adresboek om je te helpen met het tippen van je bedrijf, kaartjes en flyers verspreiden en ga zo maar door. Allerlei tools die je kunt inzetten, maar maak er wel een plan voor en ga niet ondoordacht geld investeren in een advertentie die vervolgens niks oplevert.

Dat wordt dus goed uitzoeken welke strategie voor welke doelgroep en welk kanaal werkt. Ook hierover zijn allerlei webinars e.d. te vinden en uiteraard zijn er genoeg mensen in gespecialiseerd die het graag voor je doen.


Tip: Er bestaan sites/apps waarmee je social media posts kunt beheren en inplannen op meerdere accounts tegelijk. Bijvoorbeeld Tailwind voor Pinterest en Instagram.




STAP 10 // KLANTEN BEDIENEN

Mond-tot-mondreclame werkt vaak het allerbeste: een welkome olievlek die zich steeds verder uitbreidt. Zorg er dan ook voor dat de klanten die je hebt lovend over je zijn. Het klinkt als een open deur, maar een goede klantenservice is lang niet altijd vanzelfsprekend.

Vraag je klanten om een review te schrijven op Google en/of TrustPilot en deel deze weer op je online kanalen, om de wereld te laten zien dat je goed bent in wat je doet en dat je al anderen blij hebt gemaakt. Maar bovenal: geniet van het feit dat je klanten hebt! Hier deed je het voor. Lekker bezig!


STAP 11 // BOEKHOUDING BIJHOUDEN

Het is meestal niet de favoriete bezigheid van een ondernemer - tenzij je een boekhoudonderneming start - maar wel essentieel om je geldstromen in de gaten te houden en om goed voorbereid te zijn op je belastingopgaven. Je kunt dit in Excel doen, maar als je het jezelf een stuk gemakkelijker wilt maken zou ik je zeker een boekhoudprogramma aanraden. Ik gebruik Acumulus en daar ben ik heel tevreden over, maar er zijn genoeg opties op de markt.


Nou, dan rest mij nu enkel nog te zeggen: heel veel succes en plezier en op naar positieve jaarcijfers!



Liefs, Arianne



NB. Mocht je het leuk vinden om een mailtje te ontvangen wanneer ik een nieuwe blog heb geschreven, dan kun je je rechts bovenin aanmelden via de knop "inloggen/registreren".



165 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Introductie

bottom of page